Att göra en pepparkaksdeg

Det är ju inte så svårt att göra en pepparkaksdeg
fast det var så många år sedan vi gjorde en själva
för vi har köpt färdig deg de sista åren eller så har
jag fått en hemmagjord av en bekant.
Sist jag gjorde en deg själv var ett recept från
viktväktarna och det var nog 12 år sedan jag gjorde
en egen deg sist.
Minns att dessa pepparkakorna var väldigt goda i alla fall.
Precis som dessa som killarna och maken bakade ut i dag.
Otroligt spröda och goda, så man gör dig en tjänst om
man gör din egna deg.....om man hinner vill säga.

Vi har en blå låda i skafferiet som är rätt full men massor av
kryddor av olika slag. Mest kryddnejlika, ingefära, bikarbonat mm.
Öppnade och oöppnade förpackningar. Om man nu bortser
från att det finns ett utgångsdatum på paketen så tror jag
inte att jag behöver köpa mer pepparkakskrydda på många år.

Nu är vi en sådan familj att vi gillar även mjuk pepparkaka och
jag brukar baka en eller två mjuka pepparkakor på semestern.
Kanske skall baka även till påsk och till höstlovet eller varför
inte till sportlovet också så kanske kryddförrådet krymper.

Men om jag gör slag i detta så kommer ju jag inte krympa
i storlek.....om jag inte lär mig att bara ta en skiva kaka.

Jag var faktiskt inte med och bakade ut pepparkakor utan
tillbringade tid vid symaskinen för att färdigställa en julklapp
till yngsta sonen, nämligen en lappkudde, stor att ligga på
när han tittar på tv.Gissa om han fick den i kväll? Gissa om jag
var otålig att se hans reaktion? Men det passade
bra för precis då så började
en Harry Potter film på tv så då blev det en
familjekväll framför tv:n.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0