Remissen är snart skickad

Varit hos läkaren i dag och jag har blivit kortare. Tror det var 161,5 cm, det är 
2 cm kortare än vad jag varit som längst. Hualigen. Man blir kortare och väger mer
än någonsin höll jag på att säga. Nu skrev läkaren en remiss till överviktsenheten
 och det är ju bra att det är gjort nu. Läkeren som tittat på min rygg vill att jag 
väger 10 kg mindre än nu och det är lättare sagt än gjort.
Visst så skulle han kunna operera men det är en risk med sövning osv.
Ja, ja vi får se vad de säger. Kanske är jag en kandidat till
en gastrik bybass eftersom jag  har medicinksa skäl som gör
gär det svårt att promenera och springa och på det sättet
reducera i vikt. Jag har varit duktig och varrit på gymmet
i genomsnitt varanna dag den sista månaderna. Heja mig!!!
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hej, jag har följt din blogg för jätte längesedan jag såg din blogg på plastikkirurgiforum när jag själv skulle göra en bröstförminskning på SU. Ett bra tag sedan med andra ord... Vet att du också kämpade för att få en bröstförminskning då men gjorde en bukplastik först.

Jag vet inte vad det var idag som gjorde att jag tänkte på dig idag och letade upp dom blogg igen. Sen ser jag det första jag läser att du fått remiss till obesitas på SU. Jag har också precis fått remiss dit. Nu kommer jag följa dig igen!

Berätta - vad händer och hur går det för dig just nu?

Svar: HejVad roligt att du hittade hit igen! Det är en evig kamp detta med vikten! Jag är medlem i denna gruppen på Face book https://www.facebook.com/groups/emelie.igharoro/
och där får man väldigt bra svar och information. Har du skrivit en egen remiss till Obesitas? Ringde dit i dag och fick veta att det är 3 mån väntetid på att komma dit. Min remiss har inte lämnat vårdcentralen ännu eftersom sekreterarna ligger efter upp till 4 veckor med att skriva ut remisser som läkaren dikterar. Så det är bara att vänta och se och gilla läget:-) Men då blir det roligt att följas åt på denna resan, eventuellt hinner jag göra en steloperation av ryggen innan men det vet jag ej heller något om i skrivande stund. Just nu är jag mätt efter tvåjulfester men i morgon är det Modifast som gäller igen:-) Må så gott så länge/
MinMulligaSida

2013-12-09 @ 20:54:48
Postat av: Jennie

Ja - denna EVIGA viktkamp! :-( Är iaf glad att steget är taget till obesitas på SU nu. Det trodde jag aldrig skulle hända när jag hade ett BMI på 25 när jag gjorde min bröstreduktion där 2010... Börjar kännas ganska onödigt (även om brösten är ganska nätta fortfarande) Varför blev det så här? Vad händer nu? Osv. Tankarna far runt runt.

Jag har fött ett till barn efter operationen och sedan dess (och innan operationen) kämpat med vikten sedan högstadiet typ. Nu får det vara nog känner jag.

Har skrivit en egenremiss (gjorde det till plastiken då också). Skickade den 25/11 efter strul med en som inte kom fram några veckor tidigare, fick remissbekräftelse den 29/12 och fick den 2/12 kallelse till informationsmöte den 16/12. Fick också höra att det var 3 månadersväntetid (vårdgarantin precis) men det gick betydligt fortare än så. Har läst på andra bloggar osv att det inte är så lång väntetid just nu på obesitas, så vi får väl tro och hoppas på det.

Läste här i din blogg att du skickat en egenremiss tidigare dit, hur kommer det sig att du fick skicka en till från VC?

Hur går tankarna hos dig? Av det som erbjuds;

1. Kontakt med dietist i ett år samt pulverdieter.
2. Läkemedelsbehandling (xenical)
3. GBP.




Svar: Jag har också fått det bekräftat att det inte är så lång :-)väntetid när en sköterska /personal ringde och sa att dem ville ha en remiss från läkare. Jag tror själv att det beror på att jag skrev väldigt utförligt vilka metoder jag har prövat tidigare för minska i vikt. Samt mina kroppsliga sjukdomar så som mitt ryggproblem och artros i tummar och mina inflamationer i hälsenorna som jag får behandling för.

Modifast har jag använt i perioder under flera år och det fungerar kortsiktigt.
Xenical provade jag ett tag i samtidigt som jag hade kontakt med distriksköterska. Gruppbehandling på vårdcentral gjorde jag innan bukplastiken som var väldigt bra utifrån boken : Gå ner i vikt av Lisbeth Stahre.
Reducil provade jag också och den tyckte jag var bra för den stoppade suget av mat. Jag har tränat på gym och samtidigt fått korstrådgivning i grupp.
Ett bra koncept som fått mig motiverad att träna och stärka mina ben och rygg utifrån hur mycket jag orkar. Jag har "bara" BMI 34 så jag är inte så jätte stor men tillräckligt stor för att lida. Har varit upp i Bmi 35 i somras.
Jag kan inte promenera eller springa pga värk. Så för mig så är det bara gbp kvar som alternativ att reducera i vikt.
Det är ju väldigt bra att det kor relativt fort för dig att komma dit. Jag ser verkligen fram emot den gruppinfo. Du måste redogöra ALLT från det mötet när du varit där!!
Hur tänker du? Har du fått kostrådgivning av någon tidigare? Jag har varit viktväktare och jag gick i mål för 22 år sedan efter barn nr 2. Men det var som sagt inte hållbart i längden.Pulver diet är ett bra konscept men det fungerar inte som viktminskning för mig längre. Samt att jag har en lägre grundmetabolism är det som är normal så jag tror att jag blir en utmaning gör obesitasmottagningen. det var ju inte så många år sedan som jag var "smal" . Så smal var jag inte men jag låg på Bmi 27 ungefär. Väldigt lätt att gå upp i vikt efter bukis op efter diverse orsaker. Som sagt fortsätting följer.
MinMulligaSida

2013-12-10 @ 10:37:39
Postat av: J

Remissbekräftelse den 29/11 ska det ju stå såklart ;-)

Svar: Jennie! Du skulle ju till informationsmöte den 16 december! Har du någon uppfattning om hur långe det dröjer innan man få ren operationstid om man väljer att opas? Först måste man väll komma till dietist och läkare för bedömning? Tar det ytterligare tre månader för att opereras tror du?
MinMulligaSida

2013-12-10 @ 10:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0